Mat & ekologi

Att äta är en social och viktig händelse i vårt dagliga liv; måltiderna är lika viktiga som andra behov vi har, som t ex behovet att få röra på sig. Skolluchen är en viktig stund på dagen. Att sitta ner tillsammans en stund i lugn och ro i gott sällskap, samtala och vila en stund från lektioner och lek…så får man ny energi till resten av skoldagen. I år äter vi i klassrummen. Några klasser äter tillsammans. När alla kommit till ro, fått sin mat och börjat äta uppstår ibland en koncentrerad tystnad…då vet kocken att maten smakar gott!
Vi lagar mat efter säsongens råvaror. Utifrån en basmatsedel skapas varje dag nya variationer utifrån tillgången på ekologiska grönsaker och utifrån önskemål och skaparglädjen i köket.
Måndag: Ris, sås, grönsaker och sallad.
Tisdag: Potatis, yoghurtsås, grönsaker,sallad.
Onsdag: Pasta med tomatsås, grönsaker, sallad.
Torsdag: Soppa, bröd och ost.
Fredag: Varierar från vecka till vecka.

”Inga underverk är större än de minsta”, sade Carl von Linné, och de orden har följt oss under sedan Linnéskolan startade 1996. Vår skola har alltsedan starten haft en ekologisk profil.

Skolbyggnaden är inredd med naturmaterial. Väggarna är laserade med bivaxlasyr, golven är såpbehandlade trägolv.

Maten tillagas i skolans kök av ekologiska grönsaker. Vid 10-tiden börjar de härliga dofterna sprida sig från köket.  Eleverna är ofta delaktiga i matlagningen och de är med och ansvarar för örtagården, där vi odlar kryddor och blommor. Miljöperspektivet och det globala perspektivet genomsyrar hela vår undervisning.

Carl von Linné inspirerar oss med sin nyfikenhet, noggrannhet och inte minst med sin kärlek till det som lever och sin fascination över hur allt levande hänger samman.

Vårt NO-arbete äger ofta rum integrerat med vårt arbete med svenska och SO. Som waldorfskola bedriver vi periodundervisning, där vi ägnar morgontimmarna åt samma ämne under flera veckor. Det kan handla om bin i klass 1, djur och fabler i klass 2, zoologi i klass 4, botanik  i klass 5 samt optik, akustik, magnetism, ellära, astronomi, miljöfrågor med mera i klass 6-9.

När vi studerar historia från 1500-talet och framåt finns förstås den moderna vetenskapens framväxt med, även belyst utifrån vetenskapsmännens och –kvinnornas biografier. I klass 7 upptäcker vi Amerika tillsammans med Columbus & Co, och därefter resten av världen. Då reser vi i tankarna med Linnés lärjungar och upptäcker med glädje naturen och djurlivet på de olika kontinenterna och i haven. Utifrån en förundran över allt som finns och över hur allting samverkar väcks frågor om vår gemensamma globala miljö, om kolonialismens och rovdriftens följder, om regnskogarnas betydelse, om växthuseffekten och om vårt gemensamma ansvar för framtiden.

Familjen Linnés kontakter med familjen Alströmer ger oss anledning att förundras över hur vår lilla stad under 1700-talet var en föregångare vad gäller att förädla och utveckla det man har på hemmaplan.

Vi har valt att inte utföra vårt miljöarbete i form av projekt som kommer och går. Vi vill varken väcka känslor av kris eller hot eller av att man skulle vara speciellt duktig om man arbetar med miljöfrågor. I stället vill vi skapa en anda av glädje och tacksamhet inför vår underbara värld, en vördnad för livet och goda vanor som hjälper oss att forma en livsstil som bidrar till en hållbar utveckling för vårt gemensamma hem i universum.

De äldre eleverna tillverkar örtsalt och miljövänliga hudvårdsprodukter (tvål och ringblommesalva) för försäljning på Café Linné, våra Öppet Hus-dagar i november och april.

Allting hänger samman och det är en glädje att få vara en del av detta spännande, sprudlande liv!

 

Blankett för Anmälan av specialkost

Huvudman för Linnéskolan, Fritidshemmet Linnéan och Annagården Waldorfförskola är Alingsås Waldorfskoleförening, som är en ideell, icke vinstdrivande förening.

Rektor och förskolechef ansvarar tillsammans med kollegierna för den dagliga pedagogiska verksamheten.

Vi följer Skollagen och målen i Waldorfskolans kursplan ”En väg till frihet”.

På Annagården finns ca 21 barn och 4 medarbetare. På Linnéskolan finns ca 25 elever och 4 lärare. På Fritidshemmet Linnéan finns ca 15 barn och 2 medarbetare.